Gl1 označava ciljano stanje, a Gl2 radnju koja se vrši da bi se do tog stanja došlo. Glagoli u izrazu „Gl1(odnosni)ように“, koji označavaju ciljano stanje su nevoljni glagoli, potencijal ili negacija glagola. Nasuprot tome, u izrazu Gl1ないように se koriste i voljni i nevoljni glagoli.
じゅぎょうに間に合うように、教室まで走って行きました。
Trčao sam do učionice da bih stigao na čas.
帰ってすぐねられるように、へやにふとんをしいておきました。
Ostavio sam razmešten krevet u sobi da bih mogao da legnem čim dođem kući.
シャツがかわくように、火のそばへ持って行きました。
Prineo sam košulju bliže vatri da bi se osušila.
会議におくれないように、早く家を出ましょう。
Hajde da ranije krenemo od kuće da ne bismo zakasnili na sastanak.
Lesson 16-4「数が数えられるようになりました。」
Sada je naučio da broji.
Lesson 20-3「経営学をべんきょうするために、来日しました。」
Došao sam u Japan da bih studirao menadžment.
【V ように vs. V ために】
1. <Verb (potential form) + ように>
会話が覚えられるように、毎晩テープを聞きます。(×ために)
(I listen to the tape every night so that I can memorize dialogs) <Volitional Verb + ために> 会話が覚えられるために、毎晩テープを聞きます。(×ように) (I listen to the tape every night in order to memorize dialogs.) <Intransitive Verb + ように> いい学生が入るように、(大学は)むずかしいしけんをします。(×ために) (Colleges give difficult examinations so that good students would get in.) <Transitive Verb + ために> いい学生を入れるために、(大学は)むずかしいしけんをします。(×ように) (Colleges give difficult examinations in order to admit good students.) 2. When the subject of the subordinate clause is different from the subject of the main clause, only ~ように is used, regardless of the type of verb (e.g., volitional, nonvolitional, potential, negative.)
学生がわかるように、(先生は)れいをあげて、説明しました。(×ために)
(The teacher explained it by giving examples so that the students would understand.) 学生が毎日べんきょうするように、先生はしゅくだいをたくさんだします。(×ために) (The teacher gives a lot of assignments so that students will study every day.) |